Metodiky a optimalizace procesů v IT oblasti

Zavedení projektové metodiky

Metodika projektového řízení je nedocenitelným nástrojem standardizace projektového řízení v rámci organizace. Na základě mezinárodně uznávané metodiky PRINCE2® a s přihlédnutím ke standardům PMI a IPMA navrhneme metodiku šitou na míru potřebám vaší společnosti. Za účelem jejího zavedení nabízíme implementační projekt, který zahrnuje následující kroky:

  • analýzu potřeb projektového řízení – potřeby projektového řízení vychází z nejlepší praxe v oboru
  • návrh a dodání metodiky – dodaná metodika představuje dokument obsahující procesy, role a odpovědnosti
  • školení – metodika projektového řízení funguje jako celek, pokud všichni zaměstnanci na projektech znají části, které jim přísluší.
  • pilotní projekt – členství v projektovém výboru a odborn8 asistence projektovému manažerovi

Hlavní přínosy získané zavedením projektové metodiky jsou následující:

  • získání větší kontroly nad projekty – cena, čas a rozsah budou více odpovídat plánu
  • efektivnější komunikace – jasně dané pravomoci, odpovědnosti a postup delegování
  • standardizovaný proces – urychlení rutinních projektových činností
  • efektivnější dokumentace – sada standardních projektových šablon
  • lepší řízení rizik – řízení rizik v průběhu celého projektu ve vazbě na plánování a rozpočet
  • větší úspěšnost v dosahování požadované kvality

Zavedení projektové kanceláře

Projektová kancelář je organizační složka, která zajišťuje metodické vedení projektů, a opírá se o existující metodiku řízení projektů. V rámci svěřených kompetencí provádí projektová kancelář následující činnosti:

  • aplikuje praktiky pro zlepšování výkonu projektu
  • rozvíjí projektovou metodiku a dohlíží na její dodržování
  • integruje metodické procesy s obchodními a technickými
  • identifikuje potřebu vzniku různých variant metodiky v různých částech organizace a pro různé typy projektů
  • shromažďuje zkušenosti z projektů a identifikuje nejlepší praxi
  • zajišťuje vzdělávání uživatelů metodiky

V rámci zavedení projektové kanceláře nabízíme:

  • analýzu potřeb projektového řízení
  • zavedení metodiky projektového řízení
  • definici útvaru v rámci organizace a návrh jeho obsazení konkrétními osobami
  • školení členů projektové kanceláře
  • zajištění externích odborníků, kteří budou vykonávat projektový dohled anebo zastanou funkci projektové kanceláře
  • zajištění dokumentového úložiště, případně SW pro řízení projektů, včetně workflow SW

Hlavní přínosy zavedení projektové kanceláře:

Hlavním přínosem projektové kanceláře je zvýšení efektivity řízení projektů.

  • Centrum znalostí – rozvoj know-how projektového řízení v rámci organizace
  • Metodická oporaškolení a odborné vedení pracovníků na projektech
  • Rozvoj metodiky (pokud je zavedena) – kontinuální zlepšování projektového řízení

Zavedení metodiky řízení služeb v ICT pomocí ITIL®

  • Service Desk – účelem je poskytnout uživateli službu zpracování požadavků
  • Configuration Managment – proces, jehož výstupem je model prostředí (databáze) pomocí identifikace, řízení, správy a verifikace všech komponent IT
  • Incident management – proces zajišťující co nejrychlejší obnovení dodávky služby a minimalizaci důsledků výpadků služeb
  • Problem Management – proces zjišťování původních příčin incidentů. PM iniciuje zajištění opravy chyb v prostředí a provádí i proaktivní prevenci problémů
  • Change Management – proces využívající metody a procedury k efektivnímu a rychlému vyřízení změn. Účelem je minimalizovat vznik incidentů z důvodů změny.
  • Release Management – proces zajišťující distribuci a nasazení změny do ICT architektury. Tento proces zajišťuje, že technický i organizační aspekt změny budou v souladu
  • Service Level Management – proces zabývající se se plánováním, koordinací, navrhováním, uzavíráním a vyhodnocováním smluv o poskytování servisní podpory (SLA)
  • Capacity Management – proces zodpovídající za zajištění trvale dostatečné kapacity infrastruktury, tak aby byly vždy uspokojeny současné i budoucí obchodní požadavky
  • Availability Management – proces zodpovídající za dosažení takové úrovně dostupnosti IT služeb, která odpovídá obchodním požadavkům
  • IT Service Continuity Management – proces řízení schopnosti poskytování definované úrovně služeb při výpadku systémů
  • Financial Management for IT Services – proces zodpovídající za efektivní vynákládání prostředků na IT služby a vyhodnocování návratu investic.

Reference

„Audit od společnosti Conceptica nám poskytl srozumitelný přehled o stavu IT a doporučil opatření ke zvýšení kvality IT služeb.“
Wood and Company

Andrea Ferancová, partnerka; WOOD&Company